13 aug. 2012

IT i undervisningen - så här har jag gjort

Att arbeta med IT på SFI är en utmaning. Jo, faktiskt. För det är få ställen där man träffar på så många människor med olika bakgrund, förutsättningar, IT-kunskaper m.m. Jag kan ha en person i min grupp som aldrig ha suttit vid en dator i sitt liv eller en person som skulle kunna bygga och programmera sin egen dator. Så olika kan det vara.

Som ny kom jag in när många schemapositioner redan var upptagna och fick mycket tid i datasalen. Första veckorna försökte jag ignorera datorerna. Men det var såna där stora, stationära saker som skymde sikten, så till slut tänkte jag att det var lika bra att använda dem. Min grupp jag hade då, var ganska öppna för att prova olika saker så vi övade läsförståelse på olika hemsidor, och testade att göra kortare serier med hjälp av Creaza (http://www.creazaeducation.com/)*.

När jag terminen efter fick timmar i en nybörjargrupp testade vi att göra presentationer med hjälp av en digital poster. (http://edu.glogster.com/) Då fanns det fortfarande gratis elevkonton. I nybörjarkursen tränar man mycket på att kunna berätta om sig själv och sin omgivning och jag ville göra det på ett annat sätt. Eleverna fick skriva om sig själva, men kunde även infoga youtube-klipp med artister de tyckte om eller länkar till sidor de gillade. Det uppstod andra diskussioner än de vi brukar få och jag upplevde att de kunde visa mer av sig själva även om de inte hade ord för allt än.

Ungefär ett år efter det fick jag en grupp som studerade barn- och fritid. (På SFI kan man läsa en "ren" svenskkurs eller läsa svenska+bransch/yrkeskunskap+praktik.) I den kursen använde jag mig av Storybird http://storybird.com/ där eleverna fick skapa berättelser utifrån bilder. Första gången vi testade det hade jag gjort ett förslag på en bildserie som de fick på papper, men det fanns ingen text. Det ledde till bra diskussioner runt bilderna och vi fick fram många ord och berättelser om barn som hjälpte eleverna när de skulle skriva. När berättelserna var klara skrev eleverna in texten på datorn. Sedan skrev vi ut berättelserna och eleverna fick med sig dem hem. Många visade böckerna för sina familjer och var stolta och flera sa att det var den första sagan de skrivit i sitt liv.

Det senaste har jag jobbat mycket med att utveckla våra Fronter-rum. Det finns så många bra resurser på nätet för SFI men det kan ibland bli rörigt för eleverna att hålla reda på alla adresser. Därför tycker jag att det har underlättat att ha alla sidor samlade på ett ställe. Utifrån lektionsinnehållet har jag även fyllt rummet med olika resurser. Jag har bäddat in material som jag har skapat i Prezi http://prezi.com/ , skapat spel på classtools.net http://classtools.net/, och lagt in bild,ljud och filmer. Under våren testade jag några gånger att göra en ljudupptagning av lektionen och många elever upplevde det som något positivt. De gillade att de kunde höra en lektion flera gånger och lyssna på när gruppen resonerade sig fram till rätt tolkning av ett ord eller text.

I olika perioder och med olika grupper har jag även testat att blogga. Jag hade ett login till en blogg där eleverna kunde skriva rent sina texter eller göra övningar. På bloggen fanns i början samma länkar och övningar som fanns i Fronter-rummet så att alla elever, både gamla som nya, skulle ha möjlighet att nå dem på ett smidigt sätt. Nu har bloggen tyvärr fått vila då skapadet av Fronter-rum har tagit mycket tid.

 Framöver skulle jag vilja arbeta mer med att spela in förklaringar eller genomgångar i kortare klipp och lägga dem i lärplattformen. Jag känner mig inte riktigt redo att börja filma mig själv men jag har testat olika typer av appar/program där man spelar in ljud och ritar på typ en whiteboard samtidigt. Den som jag gillar bäst hittills är en app som heter Screenchomp. http://itunes.apple.com/se/app/screenchomp/id442415881?mt=8 Vi får se vad det blir av det. Om jag får önska och riktigt ta i, då skulle jag vilja testa att arbeta med något liknande iPads med eleverna.

 /SFI-läraren

 *Vi arbetade med Creazas tjänster i samband med PimLab. Vår uppgift var att skapa lärresurser. 100 personer som klarat PIM 5 fick vara med och skapa PIM-plottar. De finns här: http://multimedia.skolverket.se/Tema/Anvanda_larresurser/PIMLab/PIMLabplottar/

2 kommentarer:

  1. Oj så bra. Jag har verkligen fått inspiration för mina egna nybörjare, särskilt om att skriva om sig själv med infogade youtubeklipp och sagoskrivandet. Överhuvudtaget ger pararbete mycket (om man talar olika modersmål).

    SvaraRadera
  2. Kul att se allt du gör. Jag har en massa nya tips för dig att prova under hösten, bara den första vågen av saker att akut fixa vid terminsstart har lagt sig. Vi har ju flyttat till Mimers Hus så det blir närmare för dig att komma på besök till EnIT.

    SvaraRadera