12 feb. 2014

Redan februari?!

Tänkte dela en del tips som jag fått till mig från andra personer. En del på Twitter och en som jag faktiskt träffar IRL =)


Först tänker jag tipsa om några saker som jag har testat, sedan tänker jag tipsa om några saker som jag har hört talas om som lät bra.

För ett tag sedan hittade jag via en twän till sidan "Varför säger man så?" där det finns en del grammatikfilmer riktade till SFI:
http://svenska2.oer.folkbildning.net/grammatik/
Bra om man har lärplattform man vill bädda in i eller bara vill mejla ut alternativt visa på lektionen.

Nästan ännu gladare blev jag när jag via annan twän fick höra talas om Folkuniversitetets SFI-podd (som riktar sig till kurs D) där olika personer berättar om sina liv med tillhörande ordlista och frågor:
http://folkuniversitetet.se/Skolor/Svenska-for-invandrare-sfi/SFI-Malmo-/Sfi-podden-med-livshistorier/
Ljudklippen finns i iTunes eller "Podcasts" (tror jag den heter, en app på iphone och ipad iaf) och efter vad jag har förstått så ska det släppas ett program i månaden under våren.


Med ojämna mellanrum (men alltid på en onsdag) får jag lite tips av personalen på EnIT. Förra gången tipsade de om två tjänster; ett bildredigeringsprogram (där man även kan göra bilder mindre), samt en tjänst där man kan skapa pussel utifrån ämnesinnehåll.

Den första tjänsten är pixlr.com. Om ni går till sidan kommer ni ställas inför tre val/varianter av pixlr. Det första valet ”pixlr editor” är en tjänst som liknar Photoshop men har sämre funktionalitet. De andra tjänsterna är sedan förenklade varianter av denna ”editor”. Det som är bra med Pixlr Editor är att du på ett ganska enkelt sätt kan göra dina stora fotografier/bilder mindre så att de går snabbare att ladda, vilket gör att sidor som skapas i ex. Fronter med bilder i kan visas snabbare. För att göra en bild mindre väljer du först att öppna den så den hamnar på arbetsytan. Välj sedan ”bild” -> ”bildstorlek” ->och en lämplig storlek; de sa att 600- 800 i bredd är lagom för bilder som ska publiceras på Fronter eller hemsidor. GLÖM BARA INTE att rutan ”Behåll proportioner” måste vara ikryssad hela tiden.


Den andra tjänsten heter ”Tarsia formultor” http://www.mmlsoft.com/index.php/products/tarsia. Det är en tjänst där du kan skriva in saker som är av typen ”fråga-svar” eller exempelvis ord på två olika språk som ska paras ihop. Om man har lyckats para ihop orden på ett bra sätt så bildas en form (som du som lärare bestämmer). Alltså, det skapas kort som du som lärare klipper sönder och så ska eleverna pussla ihop dem. Hoppas ni fattar.

Om något av det låter intressant och ni vill testa så gör gärna det. Jag har själv inte testat dem men hört mycket gott om dem. Ni får som vanligt se om det är något som kan vara av intresse, annars får ni hoppas på bättre tur i nästa blogginlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar